Let’s TALK...

Albert Heijn ‘Gelderlandplein’ in het nieuw

Albert Heijn ‘Gelderlandplein’ in het nieuw Het zal niemand ontgaan zijn: de Albert Heijn XL in winkelcentrum Gelderlandplein in Amsterdam-Buitenveldert is vernieuwd. Een iconische winkel, al jarenlang het vlaggenschip van Albert Heijn. Een half jaar geleden is in dit winkelcentrum de 700ste Jumbo geopend, een grote Jumbo City, vol met blurring: een combinatie van versbereide maaltijden, convenience en ‘gewone’ boodschappen. En eerlijk gezegd vond ik het wel weer tijd worden voor een modernisering van deze AH XL.

Als je bij die AH XL aan komt, zie je direct een enorme bloemen- en plantenafdeling. Bijna een oerwoud aan groen. Ik denk meteen: de invloed van Deen. Zoals bekend is Deen opgegaan in AH, Vomar en Dekamarkt, en Deen had bloemen en planten als ‘destinationcategorie’. AH heeft­ die kennis en kunde van Deen ‘overgenomen’. Het resultaat: prachtige planten en boeketten, heel anders dan de bloemen[1]en plantenafdelingen in de reguliere Albert Heijns. Van buitenaf zie je ook het Bakery Café, waar je verse croissants, broodjes, koffie en sapjes en ook warme pizza kunt halen. Daaraan vast, in de winkel zelf, zit de Allerhande Keuken, waar verse maaltijden en pizza’s bereid worden. Ik zie een mooie, professionele pizza-oven in het midden staan en veel medewerkers, in speciale kleding, die de maaltijden bereiden en samenstellen. De pizza’s kun je dus koud én warm kopen, om direct op te eten of thuis in de oven te doen. De prijs voor de warme en gekoelde pizza is voor zover ik kan zien gelijk. Wel kun je bij de pizza die daar gebakken wordt nog zelf je favoriete pizza samenstellen of extra toppings bestellen. Voor de keuken staat een 4 meter lage koeling met pizza’s, ovenmaaltijden en salades.

De ovenmaaltijden zien er goed en ambachtelijk uit. Er ligt een compacte range van 6 maaltijden, waaronder melanzane, burrito’s vega, en asperges met ham en ei. Ook ligt er een assortiment met voorgerechten, 3 voor € 11 euro, kies en mix. Best spannende gerechten, zoals zalm nori rol met doperwtenpuree, of veggie broccoliballetjes met tomatenchutney of veggie empanadas.

Daarnaast staat het nieuwe meubel van Babacous. Vegetarische gerechten uit het Midden-Oosten: salades, dips, mezzes, wraps, verse hummus, bowls en zelfs oosterse pap. Echt vernieuwend, met specerijen, gegrilde groenten, noten, lekker en gezond. Mooi verpakt in kartonnen doosjes met een doorzichtige deksel met een label eraan. Wel redelijk aan de prijs. Maar dat kan wel in het welvarende Buitenveldert, zullen we maar zeggen.

Na de Allerhande Keuken, kom je bij de kant-en-klaarafdeling, waar ook weer pizza’s en maaltijden liggen, maar klaarblijkelijk niet uit de keuken hier. Het prijsniveau is ongeveer gelijk. Ook hier de bapaobroodjes, de kant-en-klare hamburgers, de pannenkoeken, pie en quiches in de koeling. Aansluitend liggen de maaltijdsalades. Al met al een enorme ruimte voor ready to eat- en ready to heat-gerechten. En dan hebben we hier ook nog Sushi Daily en Bam Tuk, ‘Asian street food’.

Op de agf-afdeling: ik vind de presentatie steeds beter worden. Ik vond altijd dat ‘de franchisersfamilie Vos’ (met Albert Heijn-supermarkten in Haarlem, Koog aan de Zaan etc.) daar goed oog voor had en dat is nu ook bij de AH-filialen doorgedrongen: themapresentaties met artikelen uit het seizoen.

Dan komen we (collega Derk is meegegaan) bij de silo’s waar je ‘verpakkingsvrij’ kunt kopen. 6 meter aan silo’s om je zelf meegebrachte verpakking te vullen of daar een plastic potje te pakken. 72 producten in silo’s van noten en zaden, broodbeleg, koffie, rijst, pasta en granen. Mooie gedachte, maar het zelf meenemen van je potje is al vaker geprobeerd en tot nu toe niet geslaagd, en de plastic verpakking hier kopen is niet echt een oplossing. Tot slot, de silo’s staan boven elkaar opgesteld.
De bovenste rij is voor kleine mensen zoals ik bijna niet te bedienen.


Dit concept is nog niet helemaal uitgedokterd: consumenten willen wel verpakkingsvrij, maar willen er niet te veel moeite voor doen. Iets verderop staat een navulstation van Ecover, waar je wasmiddel in je flacon kunt tappen. Misschien is een pilot met Pieter Pot, als gemakkelijk verpakkingsvrij en naar mijn idee ‘bewezen succesvol’, een beter idee? Verderop in de winkel een demo-eiland, met het recept en de producten erbij. Ook veel aankleding en beleving in de winkel, met een levensgrote koe, een wijnvat bij de kaasafdeling, een enorme actiepresentatie met Weber (barbecues, maar ook accessoires, zoals houtskool etc.) en bier, en een ijscowagentje van Little Cow & Cookies.

Tot slot een nieuwe service: je pakketje afhalen en terugsturen in de winkel. Een grote wand met blauwe kluisjes van Budbee. Handig voor de consument, geen personeel nodig, alleen om te vullen wellicht en je hebt de klant wél in de winkel. Alles bij elkaar een mooie nieuwe generatie winkel; meer blurring en/of foodservice-elementen door versbereide gerechten en drankjes voor directe consumptie, een aanzet tot verpakkingsvrij en mooie presentaties.

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelen-winkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper.
Deze column verscheen eerder in de FoodPersonality van juli/aug 2022

Albert Heijn ‘Gelderlandplein’ in het nieuw