Skip to content

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Deze column van Evelyn is verschenen in de Foodpersonality van september 2019.

Het was een klein berichtje, midden in de vakantietijd: Albert Heijn start met een test van een saladebar in de Albert Heijn ‘Foodplaza’ in Amsterdam. Dat is de AH pal achter het Paleis op de Dam en naast Magna Plaza. Bij deze test werkt AH samen met Foodmaker.

Eerst iets meer over Foodmaker: Foodmaker is een Belgisch bedrijf, van ondernemer Lieven Vanlommel, uit Westerlo. In België is het een groot bedrijf. En met enige historie ook, de overgrootvader van Vanlommel verkocht al groenten, ‘Lieven’ is de vierde generatie. Maar hij doet dat wel op zijn eigen manier: ‘making killer salads, since 1925’, staat op de homepage van de website.
Foodmaker is niet alleen salademaker, maar ook retailer: het heeft een aantal eigen vestigingen in België, ook een in Parijs, maar voor wie benieuwd is en Parijs wat te ver vindt: ook een in Den Haag. Foodmaker werkt al een jaar of tien samen met Delhaize op het gebied van salades en heeft sinds eind juni in de Delhaize-supermarkt in de Stadsfeestzaal van Antwerpen een saladebar.
De komende tijd zal er in meer Delhaize-supermarkten een saladebar komen. En daarnaast is er in de Delhaize in Nijvel een nieuwe corner: het Fresh Atelier, een counter bij binnenkomst in het teken van ‘food to go’, ook in samenwerking met Foodmaker. Die Delhaize in Nijvel werd vorig najaar heropend en gold als de nieuwe pilotwinkel van Delhaize. Nou, gezien die jarenlange samenwerking is Foodmaker natuurlijk via Ahold Delhaize bij Albert Heijn binnengekomen. Maar eens een kijkje nemen bij die AH Foodplaza.

Dit is een enorm grote en drukke Albert Heijn, vol met toeristen en passanten. Naast de gebruikelijke elementen van wat we allemaal wel van Albert Heijn kennen, ligt er ook veel nadruk op kaas, stroopwafels en andere typisch toeristische items. En deze Albert Heijn heeft nog een Bakery Café en een Deli Kitchen. Deze afdelingen worden volgens de media binnenkort omgedoopt tot Allerhande Café en Allerhande Kitchen.

Goed. De saladebar. Bij de ingang in de AH Foodplaza zie ik meteen Bakery Café en de saladebar. Naast de koffie, vers belegde broodjes en pizzapunten van Bakery Café staat een klein compact meubel, waar je salades kunt scheppen in een ‘small, medium of large’- bakje. ‘Vul zelf je saladebowl!’. Ik zie eigenlijk niet meteen dat het een samenwerking is met Foodmaker, hoewel dat wel vermeld staat: ‘Foodmaker, exclusief bij Albert Heijn’. De salades kosten € 2,99, € 4,99 of € 6,99 (small, medium, large) en je schept je salade in een bruin kartonnen bakje. Je kunt kiezen uit zes salades, stukjes kip, kerstomaatjes, hummus en drie soorten dressings.
Ik ben er vlak na de lunch en het is goed uitverkocht. De bakken van de salade-ingrediënten hebben allemaal nog maar een bodempje over. Maar er zit nog genoeg in voor een portie voor mij. Dekseltje erop en afrekenen. Eigenlijk heb ik nog weinig van zulke saladebars in Nederland gezien, en zeker niet in zelfbediening. Ik ken het van Engeland, daar zie je in grote steden Tesco’s en Sainsbury’s dit ook presenteren, zeker als die in een marktgebied zitten met veel kantoorklanten eromheen, en waar soortgelijke presentaties na de lunch ook altijd net zo leeggeplunderd zijn als hier. En ergens verrast het me ook dat dit bij Albert Heijn is. Albert Heijn heeft weliswaar AH To Go voor gebieden met veel passanten, maar los van AH To Go zet AH doorgaans toch iets minder in op directe consumptie dan bijvoorbeeld Jumbo, Spar of Coop met hun formulevarianten Jumbo City, Spar City en Coop Vandaag.

De grootste verrassing? De smaak. De salade is ongekend lekker. Ik heb toch echt wel aardig wat salades gegeten in al die jaren, en ik ben ook een echte salade-eter, maar dit is boven verwachting. Daarvoor wil ik dan toch de credits aan Foodmaker geven. Ik weet niet wat Vanlommel en zijn Foodmaker-collega’s met de kruiding of ingrediënten gedaan hebben, maar de salade heeft erg veel smaak. De kreet ‘we do magic with veggies’ wordt wat mij betreft helemaal waargemaakt. En hoe Engels ook allemaal, de Belgische roots zie ik terug in de woordkeuze van de claim: ‘zonder bewaarmiddelen’ en smaakstoffen.
Het Food Atelier, het food-to-go-onderdeel van Foodmaker in enkele Delhaize-supermarkten, heeft een nog wat duurzamere component: van de salades die overblijven, worden de volgende dag sappen en soepen gemaakt. Benieuwd of dat hier ook geldt. Mijn conclusie is: de saladebar is een aanwinst voor de klanten die hier in deze AH Foodplaza geregeld aankopen doen (en voor de toeristen). Het Het is vernieuwend, lekker en – neem ik aan – gezond.

Ik hoop daarnaast dat deze test heel succesvol uitpakt, zodat het niet tot Amsterdam beperkt zal blijven en dat al die lekkere salades zich in allerlei AH’s als een vlek overal in ons land zullen uitbreiden. Want tot nu toe mis ik vernieuwingen als deze in de vestigingen buiten de vier grote steden. Wat mij betreft: begin er maar mee in Amersfoort, dan kom ik eraan.