Let’s TALK...

Gorillas in aantocht

De afgelopen weken las ik geregeld over de opkomst van snelle bezorgdiensten voor boodschappen in steden, de zogeheten ‘flitsbezorgers’. Een daarvan is Gorillas, een start-up die inmiddels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen en Leiden bezorgt. Ik was benieuwd hoe dat werkt.

Ik ben speciaal naar vrienden gegaan die in een bezorggebied van Gorillas wonen. Het is ’s avonds, tien over acht. Dan begint onze test: we zitten op het balkon naar de zonsondergang te kijken en doen dan alsof we vinden: ‘Een zak chips, dat zou lekker zijn nu.’ Maar de avondklok gaat op dat moment nog om 21 uur in, tijd om naar de winkel te gaan is er niet meer, tenminste, niet als we die zak chips ook nog samen willen opeten, want ik moet nog voor de avondklok naar huis. Dus een mooi moment om Gorillas uit te testen.

2021 April Gorillas foto scaled

De app downloaden gaat heel vlot, om 20.16 u hebben we besteld, de bestelling zal uiterlijk om 20.37 u aankomen. Maar wat een verrassing, er komt een melding binnen dat de bestelling om 20.22 u geleverd wordt, en 6 minuten (!) na de bestelling rijdt de bezorger de straat in. Die kun je natuurlijk op de app volgen. Op de seconde af 20.22 u belt hij aan, en komt vervolgens naar vier hoog om de bestelling in een papieren tas bij de deur van het appartement af te leveren. Wonderbaarlijk, voor slechts € 1,80 aan bezorgkosten wordt supersnel aan de deur bezorgd.
Er is geen minimumbestelbedrag, maar alleen een zak chips bestellen is ook zo karig, daarom hebben we de bestelling iets uitgebreid: behalve chips nog appelstroop, Twiggels en havermout.

Dark stores

Hoe werkt het dan, die supersnelle levering? Er wordt gewerkt met zogeheten ‘dark stores’. Vroeger zouden we zeggen: magazijntjes. Dus in elke stad waar Gorillas actief is, zijn er meerdere magazijnen. En dat zijn dan gewoon winkelpanden die wellicht eerst leeggestaan hebben. Omdat er geen klanten komen, hoeven die niet mooi, ruim of sfeervol te zijn, nee, goedkope leegstaande panden huren. Vandaaruit wordt met de e-bike de bestelling bezorgd. De bezorgers hebben een vaste aanstelling, lees ik, dus geen vage zzp-constructies en voor zover duidelijk dus geen fietskoeriers uitbuiten.

Wat is het assortiment dan wel: de app begint met de ‘Gorillas Favo’. Als je die aanklikt kom je bij… jawel: een losse banaan, voor € 0,35. Oké, maar nu serieus: Gorillas heeft een vrij compleet assortiment, dkw, vers, gekoeld en diepvries. Veel A-merken, maar ik kan ik ook het Superunie-huismerk ‘G’woon’ kopen. Gorillas wordt beleverd door Superunie-lid Boon Food Group. Het is geen enorm assortiment, ik hou het zo om en nabij de 2.000 artikelen, en dat is redelijk compleet.
Een compleet supermarktassortiment, met ook allerlei convenience-opties zoals maaltijdsalades, vega en vegan, hippe jongerendrankjes en merken met en zonder alcohol. Bier, speciaalbier, wijn, mixen, Cultcha Kombucha, Bocca-koffie, Clipper-thee.
De prijzen zijn te vergelijken met Picnic en AH.

Klanten

Wie zijn de klanten van Gorillas? Dat kan eigenlijk iedereen zijn die in een stad als Amsterdam of een van die andere genoemde steden woont. Het grappige is dat mijn kinderen (leeftijd: jongvolwassen) allebei al geregeld bij Gorillas besteld hebben. Gemakkelijk om tijdens de borrel snel iets bestellen of naar vrienden als grap een fles Smirnoff Ice sturen, voor het welbekende ‘icing’, het drinkspel waarbij een fles Ice verstopt wordt. En wie ‘m vindt, moet ‘m ‘adje trekken’.
Of dit de klanten zijn waar Gorillas op zit te wachten? Weet ik niet. Maar het heeft onder de jongere doelgroep een grote bekendheid. Dat komt waarschijnlijk ook door de advertising op sociale media. Ik moet zeggen dat ik de eerste keer niet doorhad wat Gorillas was, door de slogan: ‘Gorillas: we’re here now’. Wat mij betreft was ’Gorillas, je boodschappen in tien minuten op de stoep voor € 1,80’ duidelijker geweest. Na half negen ‘s avonds verdwijnt het alcoholhoudende assortiment van de app en wordt er geen alcohol meer bezorgd. Dat heeft vast te maken met de coronaregels.

Gorillas is een Duitse start-up, oorspronkelijk uit Berlijn, die in een eerste ronde € 36 miljoen en in een tweede ronde € 240 miljoen bij verschillende investeerders heeft opgehaald. Wie als flitsbezorger begint, moet eerst flinke investeringen doen. En op termijn is er waarschijnlijk maar plek voor één of twee flitsbezorgers per stad, dus wordt er nu razendsnel uitgebreid om een marktvoorsprong te pakken.
Nadat vorig jaar dankzij corona online boodschappen doen een enorme vlucht heeft genomen en nu niet meer weg te denken is uit Nederland, is dit een goed moment om als flitsbezorger te starten, misschien wel de volgende fase van online boodschappen doen.
De app is uiterst klantvriendelijk, althans, als je er geen probleem mee hebt dat die app helemaal in het Engels is. De bezorging is verbluffend snel en met de elektrische bezorgfiets, de papieren zak en de officiële arbeidscontracten klinkt het als een verantwoorde keuze.

Rendabel?

Is het een duurzaam, dus op termijn houdbaar businessmodel? € 1,80 bezorgkosten, plus de marge op de producten: lijkt me geen vetpot. Maar je hoeft geen dure winkels op dure locaties te openen. Ik denk aan het bekende patroon bij tech en e-commerce: aanvankelijk verlieslijdend, maar mogelijk in de toekomst door schaal- en volumevergroting rendabel, vergelijkbaar met Amazon, Picnic en Zalando.
Op dit moment is Gorillas vooral bezig om veel fans te creëren. En daar slagen ‘deze Gorillas’ vooralsnog goed in.

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Deze column verscheen eerder in de Foodpersonality van april 2021.

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort