Let’s TALK...

Lid van Picnic

Niemand zal het ontgaan zijn, Nederland heeft de nieuwe websuper Picnic. Deze zomer tijdens de komkommertijd lekte het uit en stond het in alle kranten. Alle retailexperts vielen over elkaar heen, laagste prijzen en gratis bezorging, dat kan nooit. Nederland betekent in dit geval: Amersfoort, en dat is nu precies waar ik woon. Nog geen dag na de krantenberichten heb ik me aangemeld en daarmee was ik nr. 960 op de wachtlijst. Wachtlijst, ja, de test liep nog. En alleen in Vathorst, een wijk in Amersfoort waar ik niet woon. Half september kreeg ik weer een berichtje, van ene Charlotte van Picnic, en vlak daarna werd ik uitgenodigd voor een bijeenkomst in het centrum van Amersfoort. Zo’n vijftig mensen waren er en we werden persoonlijk verwelkomd door o.a. Ruben, Claire en Charlotte. Kennelijk wil Picnic elke nieuwe klant of groep klanten persoonlijk welkom heten. Het idee achter Picnic en de werkwijze werden uitgelegd. Picnic zegt dat het een paar onconven- tionele oplossingen heeft waardoor de boodschap- pen goedkoop zijn en de bezorgkosten gratis. Dat ligt o.a. aan de omvang van het assortiment en de bezorging. Het assortiment is niet automatisch 20.000 producten, maar wordt afgestemd op, en aangepast aan, de wensen van de klant. Van sommige producten wil de klant wel graag alle merken drinkyoghurt of shampoo, die worden dan toegevoegd. Ook vroeg een klant in een eerdere bijeenkomst hoeveel biologische producten Picnic in haar assortiment had. Dat bleken er drie te zijn, en dat vonden de klanten wat mager. En dit werd snel uitgebreid. De prijzen vergelijken ze elke nacht met die van de websupers van Jumbo en AH en daar gaan ze onder zitten. Lidl wordt hierin niet meegenomen, trouwens, bleek uit een vraag van een aanwezige. Door de inkoop via Superunie vanwege de connectie met Boni zitten de inkoop- prijzen ook wel goed.

De andere reden waarmee Picnic claimt zonder bezorgkosten en met lage prijzen uit te kunnen, is de bezorgmethode. De meeste websupers hebben een lange bezorgweg van picken, via hub en winkel naar bezorgen op het gewenste tijdstip. Picnic heeft z’n picklocatie in het centrum van Amers- foort, dicht bij alle klanten, en heeft vaste en korte afleverroutes, waardoor Picnic precies weet hoe laat de bestelling bij je is. Het zijn per dag ongeveer vaste tijden en daar moet je zelf als klant rekening mee houden, maar je hoeft dan ook maar een half uurtje thuis te zijn in plaats van twee uur. Op een Vleursvloer Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Reageren? Mail evelyn@ct-company.nl app kun je binnenkort de Picnic-wagen ook volgen en nagaan over hoeveel minuten hij bij je huis is. Minimale bestelhoeveelheid tot slot: € 25,-. Toen de meeting tien minuten begonnen was, kon- den we ook daadwerkelijk in het systeem bestellen. Geroezemoes in de zaal, ‘we kunnen nu meedoen!’. Er is geen website, je bestelt via de app. Dat betekent dat je de hele dag als je iets bedenkt in je winkelwagentje kunt doen. Ook andere gezinsle- den kunnen dat doen. En op een bepaald moment uiterlijk ’s avonds voor de besteldag maak je je be- stelling definitief, en betaal je via je bank of mobiel. In de app geven ze aan wat de minimale tht is die er op de producten zit als je ze geleverd krijgt, in elk geval geen salade met nog één dag houdbaar- heid. Helaas waren er wel een paar out-of stocks, maar dat zullen we scharen onder opstartproble- men en de grote toeloop. Wel raar, het runderge- hakt was op, terwijl ze een eigen slagerij hebben. Maar op het moment van bestellen werd al aange- geven dat iets niet leverbaar was, dus je kunt zelf een alternatief zoeken.

De eerste keer had ik nog wat vragen, dus een mailtje verstuurd, en binnen een uurtje antwoord. Ook de telefonische helpdesk werkte goed, daar had ik wederom Claire aan de telefoon, die ik ook bij de bijeenkomst had gezien.

Op zaterdagavond stonden ze voor de deur: trotse, vrolijke jongens van Picnic, met hun mooie wagen, mooie schorten voor. Prima geleverd, geen kratten, geen statiegeld, geen gedoe met afrekenen. Tht’s prima, alles in witte, neutrale plastic tasjes. En de maandag erna ontving ik nog een mailtje van Claire: voor een van de producten die ze niet in het assortiment hebben, boden ze een alternatief aan. En dat werd alvast gratis in mijn winkelmand- je voor de volgende keer gestopt.

Mijn indruk: een persoonlijke en verfrissende webwinkel, waar je snel, gemakkelijk en goedkoop je boodschappen do et, bij wijze van spreken in een tv-reclameblokje. En ik ga zeker nog vaker bestel- len, alleen al om het gratis product te krijgen dat in mijn mandje gestopt is.

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort