Marqt in Heemstede

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Deze column van Evelyn is verschenen in de Foodpersonality van mei 2019.

Afgelopen maand opende Marqt alweer de derde winkel in de variant zoals de formule eruit ziet sinds de opening van Marqt in winkelcentrum ‘Brazilië’ in Amsterdam. Ditmaal in het centrum van Heemstede, een van de welvarendste gemeenten van ons land.

Een ritje naar Heemstede. In de hoofdwinkelstraat van Heemstede, waar je nog lekker voor de deur kunt parkeren, weliswaar betaald, een kijkje genomen.

De winkel heeft een brede gevel. Op de buiten¬gevel staat groot de aankondiging dat de oogst van de week ananas en mango zijn, met een kleine aanbieding: 2 voor € 4,-. Kortom, een uitnodiging om binnen te komen. Binnen begint met agf rechts en links loop je tegen de maaltijden in de koeling aan. Daar de aanbieding 2 voor € 12,-. Toch aantrekkelijk om er toch maar direct twee mee te nemen. Volgens mij zijn de multibuy-aanbiedingen nieuw, die heb ik niet eerder gezien. Maar het brengt me wel op ideeën. Naast maaltijden, vind ik ook eigentijdse snacks als een bekertje met falafel met hummus of pakjes met drie dadels als een soort reep.

Even verderop een meubel met ‘wat eten we vandaag?’, met alle ingrediënten voor twee gerechten, die je binnen 30 minuten op tafel kunt hebben staan.

Ditmaal een vegetarisch recept met gegrilde aubergine en een niet vegetarisch recept ernaast. En een koelvitrine met verse asperges, ‘Limburgs goud’ liefdevol afgedekt met een theedoek, tegen het uitdrogen.

Verder de winkel in zijn de eyecatchers het brood en, zoals ook in het verleden bij Marqt, de vis op ijs. Bij het brood bestaat een kant uit mooi ‘groot brood’, zoals wij dat noemen, met daarbij soorten die je hier verwacht, zoals spelt. Aan de andere kant taartjes, koeken, en chocolade voor de snelle trek. En suikerbrood om te proeven.

Wat valt verder op ten opzichte van het oude concept? Lage stellingen, waardoor je de hele winkel goed kunt overzien. Een duidelijke indeling voor momenten van de dag: ontbijt/lunch, snack en diner. En veel meer vers dan in het oude concept, de winkel lijkt 75% vers en nog 25% houdbaar te bevatten.

En veel meer focus op lekker en gemak. Met ook bijvoorbeeld de Pom-pies, hartige taarten dus, in dit geval met een lekkere vulling uit Rijnsburg, die ik ook bij de online-winkel Crisp gezien en geproefd heb. Maar vooral ook alle ingrediënten voor een lekkere gezonde eigentijdse maaltijd. Zoals een hele koeling met vleesvervangers, ‘de vegetarische vleesmarkt’, met tofu, tempeh, maar ook groenteburgers als onderdeel van de zogeheten ‘groene proteïne’-afdeling. Daar vind je ook andere ‘groene proteïne’, zoals noten, peulvruchten en paddenstoelen, met de nodige uitleg erbij. Het vlees zelf is me eigenlijk niet opgevallen, dat staat niet prominent gepresenteerd.

Er zijn wel houdbare producten, maar weinig wat ik ook in de reguliere supermarkt kan kopen. En ook veel minder dan in de ‘oude’ vestigingen. Maar wel de dingen die ik nodig heb om een gehele maaltijd te koken, zoals kruidenmixen. En er is bijvoorbeeld wel een prachtig schapje met ingeblikte vis in mooie verpakkingen.

Er is ook een tap waar je je eigen waterflesje kunt bijvullen. Omdat, zoals Marqt zegt, ‘het Nederlandse leidingwater dik in orde is’, ‘een van de beste ter wereld zelfs’. En we hebben niet nog meer plastic afval nodig, is de redenering.
Bij het afrekenen – bij Marqt kun je alleen pinnen, trouwens – bestel ik een cappuccino. Duurt even, maar smaakt erg lekker. Ik weet eigenlijk niet of ik deze nu betaald heb, of gekregen heb van de zaak.
Ik koop een recyclebaar tasje. De prijs is ook het statiegeld. Ik mag het de volgende keer als ik wil weer teruggeven. Dat is wel fijn, als je niet je hele huis vol wilt hebben met dit soort tasjes voor elke keer dat je je tasje vergeten bent.
Marqt is ooit ontstaan om samen met de leveranciers een eerlijke prijs voor toeleveranciers te krijgen en eerlijk eten te leveren. Het is nu ook een lekkere winkel, of eigenlijk een toegankelijke speciaalzaak met veel vers en gemak. Met als boodschap: ‘goed voor de wereld én goed voor mij’. Geen opgestoken vingertje, hoewel er nog wel ergens een bordje staat dat er niets onder de kostprijs verkocht wordt, omdat dan altijd iets of iemand de prijs betaalt. Goed kwaliteits-eten gemakkelijk gemaakt. Met een onderscheidend assortiment. Eigenlijk een lekkere buurtwinkel voor mijn dagelijkse eten.
En meer dan in het verleden een verleidelijke winkel: met informatie, proeven of inspiratie om je nieuwe dingen te laten proberen.
En waar de vorige vestigingen onderling nogal verschilden, zie je nu dat de laatste drie Marqt- winkels meer op elkaar lijken. Hiermee is de formule makkelijk uit te breiden naar meer vestigingspunten, en zo kan Marqt ook buiten de vier grote steden in de Randstad groeien, zoals hier in Heemstede, met als voorwaarde dat het verzorgingsgebied zich ervoor leent. Komende maand komt nog een nieuwe winkel in Bussum, vertelt de bedrijfsleider me. En als Marqt met deze nieuwe variant succesvol genoeg is, komen er dit najaar nog meer nieuwe vestigingen. Marqt lijkt er vaart achter te zetten.