Let’s TALK...

Historie van The Category & Trade Company

Het begon met het Handboek Category Management, dat omschrijft hoe Category management idealiter werkt gezien vanuit de retailer en hoe je als leveranciers hier ook kunt bijdragen, dit alles om de shopper beter te bedienen en zo succesvoller te zijn.  

Ons doel was Category management vooral ook in de praktijk zijn nut te laten bewijzen. Daarvoor is van belang dat mensen het gedachtegoed begrijpen en daarom zijn we begonnen met trainingen geven. Aan de trainingen nemen retailers en leveranciers samen deel. In de trainingen combineren we theorie met de praktijk in de winkel. Retailers en leveranciers samen brengen daar geloven wij in.   

In de praktijk brengen, betekent voor ons ook samenwerkingsprojecten tussen retailer en leverancier en categorievisies en -plannen ontwikkelen met als doel duurzame groei. In 2008 zijn we dan ook direct begonnen met het ontwikkelen van categorievisies met leverancier en retailer samen. We kijken in eerste instantie vooruit naar trends en shopper gedrag en marktontwikkelingen. Op basis daarvan formuleren we kansen en groeidrivers en een plan dat geïmplementeerd kan worden. Dat doen we vandaag de dag nog steeds.  

In de praktijk brengen betekent ook bedrijven ondersteunen in de praktijk met projecten, professionalisering, processen of gewoon met te veel werk helpen. Bedrijven naar de volgende fase van Category management of Trade marketing brengen met onze doorgewinterde professionals. Zij aan zij werken we met onze opdrachtgevers. In eerste instantie met retailers uit de food, en A-merken. Al in 2010  kwamen daar ook Doe-het-zelf en vers leveranciers bij. 

Een goed categorieplan moet natuurlijk doorvertaald worden naar de winkel met bijvoorbeeld een goed schappenplan. Een goed schappenplan helpt de klant snel het juist product vinden, zorgt voor de juiste voorraad en minimaliseert de derving. In 2011 hebben we de discipline Space management toegevoegd aan ons bedrijf.  

Al sinds 2013 trainen en adviseren we op het gebied van e-commerce. Waar food meestal voorop loopt, loopt non-food in e-commerce voorop. E-commerce is voor shoppers heel logisch, maar voor bedrijven een volledig ander businessmodel. Wij helpen omnichannel- spelers maar ook pure players hun ambities in e-commerce te realiseren.  

In 2018 hebben we de afdeling Formule opgericht. Want als je goed Category management wilt doen, moet de formule natuurlijk wel helder zijn. Want die geeft weer de richtlijnen voor Category management. Maar Formule management is veel meer dan dat: van formule ontwikkeling tot formule beheer. Ook het ontwikkelen van afdelingen of modules hoort hierbij. De formule afdeling helpt formules ontwikkelen, en beheren, nieuw modules uitrollen of een category manual opstellen voor de richtlijnen voor Category management, of het straktrekken van processen. Het werkveld van Formule management is relatief nieuw, zoals dat ook van Category management was in 2008. In 2022 wordt dan ook de eerste editie van het Handboek Formule Management uitgegeven. 

Tot slot, door de jaren heen is data steeds belangrijker geworden. Daarom hebben we een nieuwe tak Data analytics opgericht, om de juiste vragen te formuleren en van data informatie en insights te maken, een vakgebied  dat voor veel bedrijven zelf lastig te organiseren is.  

Trainingen, samenwerkings-projecten om gezamenlijk visies te bouwen om de categorie te laten groeien en bedrijven helpen hun Trade marketing- of Category  managementteams te verbeteren, capaciteit leveren, projecten te draaien of processen te verbeteren. Dat doen we vandaag de dag nog steeds: wij denken vanuit de shopper en de formule en zien altijd kansen om categorieën te laten groeien en team te ontwikkelen.  

De afgelopen jaren zijn we snel gegroeid.  Dit ook omdat we weten welke uitdagingen de branche kent en welke ontwikkelingen je niet mag missen. De afgelopen jaren zijn data driven werken, e-commerce en relevantie voor de shopper alleen maar belangrijker geworden. Onze klanten helpen met hun ontwikkeling & groei, met passie, ervaring en energie, daar doen we het voor. 

Inmiddels, na ruim 14 jaar staat er een mooi en sterk bedrijf, met tientallen professionals – partners, seniors en specialisten – die hun sporen verdiend hebben in de praktijk, hun jarenlange ervaring meenemen en met passie elke dag klaarstaan om zij aan zij met teams van klanten kansen te zien en in te vullen.  

Evelyn van Leur-Slager is founding partner bij The Category & Trade Company. Na haar bedrijfskunde studie aan Nyenrode heeft ze stage gelopen bij een consultancy bureau in Ghana. Met deze ervaring vond ze dat ze met de voeten in klei gestaan moet hebben alvorens je bedrijven adviseert. Na haar MBA heeft ze bij L’Oréal, Honig, De Ruijter en Pearle gewerkt in verschillende commerciële functies. Na een uitstapje als ZZP-er en als strateeg bij een retail design bureau heeft ze in 2008 The Category & Trade Company opgericht.  

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort