Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Deze column van Evelyn is verschenen in de Foodpersonality van oktober 2019.

In Utrecht aan de Nachtegaalstraat zit een bierwinkel met de naam ‘Van Bieren’. Meer dan 400 verschillende speciaalbieren, zowel lokaal, als internationaal, van bekende tot moeilijk verkrijgbare biertjes, van flesjes en blikjes tot vers getapt bier en cadeauverpakkingen.
Deze bierwinkel is een initiatief van Joost Jan Kinds, Jeroen Welten en Henriëtte van Looveren, die hiervoor (onder andere) respectievelijk bij C1000, Diageo en Beiersdorf werkten.

Allereerst de winkel. Die staat vol met speciaal bieren. Van ‘van zo dichtbij mogelijk’, bijvoorbeeld ‘gewoon hier’ uit Utrecht, tot speciaalbieren uit Amerika en zelfs Afrika.
Op de toonbank staat een tap waar ‘vers’ bier getapt wordt, in flessen van 0,75 liter. Je vindt hier natuurlijk allerlei soorten bier, van blond tot IPA, en nu in het seizoen bokbier, maar ook bijvoorbeeld bieren die op eikenvaten gerijpt zijn. En ook alcoholvrije en laag-alcoholische speciaalbieren. Waarom? Omdat de bierliefhebbers die bij Van Bieren klant zijn, ook naar alcoholvrije varianten vragen.

Ik raak in gesprek met de drie initiatiefnemers. Nou gebeurt dat wel vaker als ik in een winkel rondloop en aantekeningen maak, maar in dit geval wordt dit toch wel anders dan wat ik gewoonlijk doe. Gewoonlijk doe ik een indruk op van een winkel of een site en probeer ik voor mezelf (en voor deze rubriek) een antwoord te krijgen op de vraag waarom ik er klant van zou willen zijn, of waarom juist niet. Maar nu word ik gaandeweg mijn bezoek een soort interviewster van Van Looveren, Kinds en Welten. Zij vertellen van alles, het wordt een soort rondleiding.
Goed dan. Hoe krijgen Kinds, Welten en Van Looveren een optimaal assortiment? Zij zeggen Untappd te gebruiken, bijvoorbeeld. Een app waarop mensen de smaak van verschillende bieren beoordelen. Hier wordt het leuke lokaal gebrouwen bier gescheiden van de bieren van brouwers die voortdurend een zelfde kwaliteit weten aan te houden.

Echter, een bierwinkel alleen bereikt maar een klein publiek. Achter de schermen van deze bierwinkel heeft het drietal een platform voor lokale speciaalbieren ontwikkeld. Een platform dat vraag en aanbod samenbrengt van lokale bieren en horeca-ondernemers en slijterijen. Dus, als een kroeg in Groningen een biervariant uit Rotterdam wil voeren die zijn groothandel niet in het assortiment heeft, kan hij het bij Van Bieren bestellen (vandaag besteld, morgen binnen, is het uitgangspunt). De bezorging gaat via PostNL. Voor lokale brouwerijen moet Van Bieren een uitkomst zijn, want zo hoeven ze niet bij heel veel grossiers opgenomen te worden, en het voorkomt dat er te veel bier op verschillende plekken op voorraad staat en er mogelijk tht-problemen ontstaan. Het scheelt ook veel verkoopactiviteiten. Daar heeft een kleine brouwerij vaak maar weinig tijd voor, en vaak ook niet de nodige expertise.

Van Bieren doet de verkoop en distributie van zo’n 35 brouwerijen en dat aantal stijgt, krijg ik te horen.
Maar niet alleen lokale brouwerijen kloppen aan bij Van Bieren. Ook Swinkels Family Brewers, voorheen Bavaria genoemd, dat voor 51% eigenaar is van het populaire Ethiopische bier Habesha, gebruikt Van Bieren voor de distributie van dat Ethiopische merk. Het bier wordt in Nederland verkocht, maar Van Bieren doet ook de export naar verschillende landen zoals Frankrijk (met de juiste accijnsafdracht en verzending naar de afnemers). De omzet van het platform is afgelopen jaren goed gegroeid, aldus het drietal. Zozeer dat zij momenteel naar investeerders zoeken.

Het klinkt alsof Van Bieren daarmee vergelijkbaar is met Beerwulf (met Heineken als grote partij erachter) en Bier & Co (dat inmiddels door Swinkels Family Brewers is overgenomen). Alleen, de bierwinkel is ‘business to consumer’, maar het bierplatform niet, dat is business to business. Dat is wel een verschil met Beerwulf en Bier & Co. Afnemers kunnen bij Van Bieren zelfs moeilijk verkrijgbare bieren vooruitbestellen. Bijvoorbeeld, als je van tevoren laat intekenen op speciaal gebrouwen partijen, die jij als klant dan graag wilt hebben omdat je daarmee hoopt iets bijzonders op de kop te tikken. Voor zo’n brouwer is dat ook een voordeel, die kan dan van tevoren al zijn afzet inschatten.

Van Looveren, Kinds en Welten denken nog over andere mogelijkheden, zoals een platform voor bijzondere frisdranken of bijzondere sterke dranken. Die dan samen met het speciaalbier in een mandje komen en in één keer geleverd en gefactureerd kunnen worden.
Jammer eigenlijk, dat Van Bieren niet aan de consument levert. Maar waarschijnlijk zou dat het businessmodel aantasten. Nu heeft Van Bieren nog altijd zakelijke afnemers als klant, met een hoger bestelbedrag, en dat bevordert de rentabiliteit.
En de diehard-bierzoeker, die kan nog altijd gewoon naar de winkel komen.